Mariolka promująca kampanię crowdfundingową Fundacji Pszczoła. Fot. Fundacja Pszczoła
Mariolka promująca kampanię crowdfundingową Fundacji Pszczoła. Fot. Fundacja Pszczoła
Idee

#BEEaHERO: jak Czesław Mozil został pilską pszczołą…

Kim jest Mariolka i co roi się w jej głowie?

Możesz od razu kliknąć na www.BEEaHERO.pl.

Ma na imię Mariolka i jest jedną z setek tysięcy pszczół mieszkających w ogrodzie społecznym i pasiece edukacyjnej, jakie Fundacja Pszczoła wraz z przyjaciółmi organizują na terenie Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile. W zasadzie każda z nich ma na imię Mariolka (bo tak się przyjęło), ale tej jednej głosu użyczył Czesław Mozil, który we właściwy sobie sposób także wyraził jej myśli – monolog Mariolki jest w stu procentach jego autorstwa.

Co dzieje się w głowie Mariolki? Została obudzona o szóstej rano przez kosiarkę i jest głodna. W Pile jej się podoba – mówi o niej „ukochane miasto”. W końcu pada „A gdyby tak…” i pojawia się hasztag #BEEaHERO.

Tak zaczyna się nowa kampania crowdfundingowa Fundacji Pszczoła. Efektem mają być kolejne nowości w pasiece edukacyjnej i ogrodzie społecznym: kolejne pszczoły, hotel dla dzikich zapylaczy, ogród ziołowy (bo większość ziół jest miododajna), nasadzenie kwiatów, wiata edukacyjna, stroje ochronne. Wszystko po to, żeby pszczoły nie były głodne, a w pasiece i ogrodzie jeszcze więcej osób – małych i dużych – mogło uczyć się jak działa natura, jak bardzo zależni jesteśmy jedni od drugich i że bez pszczół nie będzie nas (choć słowa powszechnie przypisywane Einsteinowi nigdy z jego ust nie padły).

Bo najbardziej o edukację w Ogrodzie i Pasiece chodzi. Tu każdy może ubrudzić ręce w ziemi, zobaczyć z bliska jak żyją pszczoły i co słychać w ulu (oczywiście będąc ubranym w pszczelarski kombinezon z ochronną siatką na twarz), a wkrótce – także poczuć w domku do apiinhalacji. Ogród jest dostosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach – stąd m.in. szerokie alejki, a wkrótce także podwyższone grządki.

Mariolka promująca kampanię crowdfundingową Fundacji Pszczoła. Fot. Fundacja Pszczoła
Mariolka promująca kampanię crowdfundingową Fundacji Pszczoła. Fot. Fundacja Pszczoła

Kwota zbiórki, która umożliwi Fundacji Pszczoła realizację kolejnych planów, to 60 tysięcy złotych. Można dorzucić się do niej pod adresem www.BEEaHERO.pl (prowadzi bezpośrednio do zbiórki na RatujemyZwierzaki.pl).

Spot, w którym Mariolka mówi głosem Czesława Mozila został także przetłumaczony na język migowy i zaopatrzony w napisy, aby ułatwić jego odbiór osobom z dysfunkcjami słuchu.

#BEEaHERO. Zbuduj raj dla pszczół.

Marcin Maziarz
Wydawca Magazynu67. Zakochany w regionie nad Gwdą i Notecią oraz w Pojezierzu Wałeckim. Ceniący i chętnie odwiedzający krainy nieco dalsze: Pojezierza: Drawskie i Szczecineckie, Kaszuby i wybrzeże Bałtyku ze szczególną atencją dla Półwyspu Helskiego i Zatoki Puckiej. Uzależniony od poszukiwania miejsc, w których jeszcze go nie było, od słuchania ludzi, którzy mają coś do powiedzenia i od spisywania historii, które mają sens. Do tej listy rodzina dodałaby jeszcze „weź, nie rób już tylu zdjęć”. Od czasu do czasu pokazuje się w TV Asta. Prywatnie tata dwóch synów i niemąż jednej nieżony.