Spotkanie Małgorzaty z Moniką, czyli historia z wizją w tle
Wspólna historia zaczęła się od tortu, który uświetnił otwarcie niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Współpraca umocniła się podczas realizacji projektu, którego celem było opracowanie nowej koncepcji kształcenia przez całe życie.
Ta koncepcja to pierwsza wspólna wizja, która uruchomiła serię różnych zdarzeń. Ale zanim się to wydarzyło, padło pytanie: „dlaczego nie prowadzisz jeszcze własnej firmy?” Odpowiedź i to, co działo się później, przebiegało błyskawicznie. Koncepcja i misja firmy zostały stworzone podczas jednego wieczoru. Nazwa firmy jest podziękowaniem dla dwóch ważnych dla nas osób, które podziwiamy i darzymy szczerą sympatią. Obie te osoby – z ogromnych zachwytem i ciekawością świata – miały już swoje firmy: „Pracownię Edukacyjną” i „Pracownię Coachingu”. Z tego połączenia powstała – za ich zgodą i akceptacją – nasza nazwa: „Pracownia Edukacji i Coachingu”. Pracownia to miejsce, gdzie coś się tworzy, staje się czymś nowym, wspólne projekty mają charakter holistycznej wizji różnych dziedzin nauki (życia), są nowatorskie/nową jakością, a przede wszystkim są użyteczne. Są tworzone dla kogoś, jako odpowiedź na konkretne potrzeby, które z zaangażowaniem i uwagą odkrywamy u ludzi. W Pracowni wszystko nabiera nowego kształtu, bo to nie człowiek jest dla narzędzia ale odwrotnie. To on przychodząc odkrywa nam siebie i mówi o tym, czego potrzebuje, dlatego wyklucza to standardowe rozwiązania. Trudno wobec tego mówić o wzorcowej sesji coachingowej lub doradczej. Ich przebieg zależy bowiem od relacji, która się tworzy między nami i jest wyjątkowa oraz niepowtarzalna.
Coachingu i innych sposobów wspierania rozwoju można się nauczyć, ale naszą ideą było coś innego. Obie chciałyśmy tego doświadczyć na sobie. Wymagało to wiele odwagi i zgody na odkrywanie mocnych i słabych stron. Była to droga przez łzy, wzruszenie, wypowiedzenie w grupie najskrytszych myśli i odkładanych przez lata planów. Czas pierwszego profesjonalnego szkolenia i bycia „w coachingu”, to także czas zwątpienia, trudnych momentów, a wreszcie powolnej akceptacji i zmian. Każdy kto wie jak przebiega emocjonalny cykl zmiany, będzie wiedział o czym mowa. Czy było warto? Zdecydowanie tak. Przede wszystkim dlatego, że jeśli chcemy doświadczyć jak smakuje chleb odłamywany po kawałku z bochenka, potrzebujemy mieć zgodę na to, aby odważyć się przestać kroić go w kromki na desce. Ten przykład najlepiej pokazuje czym jest coaching. Według nas przede wszystkim usłyszaną w sobie potrzebą, że chcę czegoś innego, że czuję dyskomfort w tym w czym jestem, że chcę przekonać się gdzie są odpowiedzi na moje pytania. To praca na sobie, dlatego coaching nie jest dla każdego i nie każdemu się podoba. To zrozumiałe. Jednak systematycznie spotykamy osoby, którym towarzyszymy na drodze rozwoju, i to one z wdzięcznością odnoszą się do nas i do naszej pracy. To największa nagroda, która i w nas wywołuje wdzięczność, dlatego gdyby zostało nam tylko jedno słowo do wypowiedzenia, byłoby to słowo „dziękuję”.
Co nas wyróżnia?
Przede wszystkim to, że działamy we dwie. Jesteśmy przeciwnościami, które się uzupełniają. Przez ostatnich pięć lat miałyśmy w Pracowni wiele ważnych zdarzeń, spotkań i projektów. Z każdego z nich czerpałyśmy lekcję, dlatego teraz wiemy czego chcemy więcej, a czego mniej lub wcale. Z zainteresowaniem i uznaniem spotkały się nasze projekty edukacyjne, m.in. Akademia Rodzica czyli konsultacje rodziców ze specjalistami, Ścieżka Kariery – warsztaty rozwojowe dla młodzieży z elementami doradztwa zawodowego, Barwy Emocji – warsztaty psychologiczno-arteterapeutyczne dla dzieci, Szkoła Pamięci czyli warsztaty koncentracji uwagi i pamięci dla dzieci i młodzieży, czy warsztaty coachingowe oraz tutoringowe w ramach projektu KRUK, a także Akademia Umiejętności, czyli prowadzenie konsultacji i porad eksperckich dla młodzieży szkół średnich, czy Warsztaty z neurodydaktyki i coachingu dla nauczycieli.
Mamy także doświadczenie w prowadzeniu usług biznesowych, m.in. szkolenia, warsztaty i sesje z zakresu efektywnej komunikacji (w tym międzypokoleniowej), neurosprzedaży, budowania zespołu, neuroprzywództwa, badanie potencjału kadr metodą STRUCTOGRAM i metodą FRIS. Budujemy strategie rozwojowe i modele biznesowe dla firm. Uczymy szybko dorosłych języka angielskiego. Działamy także jako inicjatorki i pomysłodawczynie projektów, innowacji społecznych (Neurorozwojownik realizowany jako efekt projektu metodą Design Thinking w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym w Poznaniu) oraz programów w ramach upowszechniania kultury w Narodowym Centrum Kultury.
Co decyduje o sukcesie? Akceptacja siebie, wiara we własne możliwości, uznanie i radość z sukcesów. Z drugiej strony gotowość, aby przyznać się, że czegoś nie wiem lub nie jestem w stanie zrealizować lub po prostu nie chcę, racjonalnie rozumiana pokora. Szczerość wobec siebie i wobec innych. Nasza historia ma wizję w tle, bo zawsze zaczynamy z wizją końca. Lecz nie zawsze musi coś z tego powstać za wszelką cenę. Traktujemy siebie z wyrozumiałością. Dajemy sobie prawo do czasu tworzenia i czasu nicnierobienia. Taka równowaga to recepta na trwałość i popularność firmy.
O powodzeniu naszych projektów, warsztatów, sesji świadczy nie tylko to, co umiemy, ale przede wszystkim to kim jesteśmy. Trudno nauczyć się autentyczności, humoru, życzliwości i pełnej akceptacji do ludzi. Dlatego skuteczna praca w branży edukacyjnej, coachingowej, rozwojowej wymaga według nas połączenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności z osobowością człowieka. Najbardziej wzruszającym uznaniem dla Małgorzaty było porównanie jej przez studentkę do… zszywacza. Dlaczego zszywacz? Bo jak powiedziała studentka coachingu: „Ta osoba powoduje, że porozrywane części mojego życia zaczęły się na nowo spajać w całość, tak jakbym je spięła zszywaczem”. Monika z kolei często słyszy w informacji zwrotnej, że ludzie dobrze czują się w jej towarzystwie, gdyż jest autentyczna.
Zaufali nam m.in:
Województwo Wielkopolskie, Powiat Pilski, Gmina Piła, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile, Inwest Park w Pile; Firmy Philips, POLSTER Sp. z o.o., Swisspol Sp. z o.o., PUH Nafta Trans Sp. z o.o., PPR Studio K2, Karpol sp. z o.o., Centrum Edukacji i Zarządzania Romaniszyn Sp. z o.o., Spółka GWDA, Izba Gospodarcza Północnej Wielkopolski, inne z obszaru: Północnej Wielkopolski, województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego oraz uczelnie, m.in. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi, Collegium Civitas w Warszawie, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy.
Tekst: Małgorzata Burzyńska, Monika Kłos
Sylwetki właścicielek
Dr Małgorzata Burzyńska. Doktor nauk humanistycznych, wykładowca, coach, doradca zawodowy. Absolwentka studiów podyplomowych kierunku Neuroekonomia, Neurodydaktyka z Tutoringiem, Coaching, Doradztwo zawodowe. Ekspertka funduszy unijnych, współautorka i realizatorka projektów. Autoryzowana Trenerka Szkoły Pamięci SPW, trenerka Racjonalnej Terapii Zachowania oraz metody Points of You, Trenerka metody FRIS. Współautorka innowacji społecznej Neurorozwojownik – platforma dotycząca metod i technik nauczania przyjaznych mózgowi, autorka programów studiów podyplomowych oraz publikacji w obszarze kształcenia przez całe życie. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Coachingu. Prywatnie miłośniczka nurkowania, weganizmu, życia zgodnego z naturą i powieści realizmu magicznego.
Dr Monika Kłos. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Dyplomowany Coach. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Coachingu. Licencjonowana trenerka Structogramu. Absolwentka studiów podyplomowych kierunku Neuroekonomia, Menedżer Projektu Naukowo-Badawczego, Doradztwo zawodowe, a także studiów europejskich. Trenerka biznesu, pracuje z przedsiębiorstwami w zakresie komunikacji, strategii biznesowych i rozwojowych. Ekspertka zakresie neurodydaktyki – regularna współpraca z Województwem Wielkopolskim. Współautorka innowacji społecznej dla osób dorosłych pt. Neurorozwojownik. Nauczyciel akademicki, autorka wielu publikacji naukowych z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania projektami. Członkini projektów międzynarodowych. Pasjonatka i zwolenniczka wdrożeń w przedsiębiorstwach, wykorzystujących badania nad mózgiem ludzkim w obszarze komunikacji, przywództwa, budowania zespołu i sprzedaży.
Artykuł opublikowany na zlecenie partnera:
Pracownia Edukacji i Coachingu
Al. Niepodległości 23/3
64-920 Piła
tel. 781 551 281
www.ec-pracownia.pl
Najnowsze komentarze