Studenci Gospodarki Wodnej i dyrektor Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile dr Paweł Owsianny w czasie zajęć terenowych na Zatoce Puckiej. Fot. Hubert Czapula
Studenci Gospodarki Wodnej i dyrektor Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile dr Paweł Owsianny w czasie zajęć terenowych na Zatoce Puckiej. Fot. Hubert Czapula
360°Partnerzy

Studia po 16-tej na UAM: jak zmienić życie na lepsze

Kiedy rok temu Nadnotecki Instytut UAM w Pile zaczynał projekt „Studia po 16-tej”, było wiele niewiadomych: czy będą chętni, a jeżeli będą – czy uda im się faktycznie połączyć studia z pracą i życiem rodzinnym, czy system zachęt i pomocy ułatwi studiowanie pracującym i tym, dla których rodzina jest na pierwszym miejscu. Dziś już wiadomo: „Studia po 16-tej” wpisały się na stałe w program UAM w Pile.

To ostatnie dni rekrutacji w Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile. Do 5 października włącznie masz jeszcze czas, by zostać studentem – dziennym lub studiować po południu, po godzinie 16.00. Kierunki? W obydwu trybach te same: Gospodarka Wodna – licencjackie studia z zarządzania zasobami wodnymi i ochrony środowiska oraz Technologie Informatyczne – inżynierskie studia z zakresu informatyki.

Technologie Informatyczne to kierunek chętnie wybierany przez studentów Studiów po 16. Fot. Chroma Stock (zdjęcie ilustracyjne)
Technologie Informatyczne to kierunek chętnie wybierany przez studentów Studiów po 16. Fot. Chroma Stock (zdjęcie ilustracyjne)

Różnice? Jedyna, ale zasadnicza, to czas. Obydwa tryby studiów różni jedynie ich organizacja. Studenci wybierają tą, która im bardziej pasuje. Na „Studiach po 16-tej” realizowany jest ten sam program co na studiach dziennych – studenci „popołudniowi” nie tracą niczego w stosunku do dziennych. Co więcej: w jednym i drugim trybie zajęcia realizowane są w tej samej liczbie godzin – program nie jest w żadnej mierze okrojony, a wykłady zazwyczaj są wspólne. Studenci dzienni i ci „po 16-tej” osobno mają przede wszystkim ćwiczenia: dzienni w dni powszednie przed wykładami, popołudniowi – po wykładach lub w soboty.

Sprawdź te linki:

• Studia na Gospodarce Wodnej: https://pila.amu.edu.pl/dla-kandydata/gospodarka-wodna
• Studia na Technologiach Informatycznych: https://pila.amu.edu.pl/dla-kandydata/technologie-informatyczne
• Studia po 16-tej: https://pila.amu.edu.pl/dla-kandydata/studia-po16tej

Jak wypadły „Studia po 16-tej”?

Wnioski z pierwszego roku działania studiów popłudniowych? – Sprawdziły się – mówi dr Paweł Owsianny, dyrektor Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile. – Rok temu byliśmy zdeterminowani, ale i pełni obaw. Okazało się, że obawy były niepotrzebne. Studentami „po 16-tej” najczęściej są osoby pracujące, mające rodziny. Swoje życie zawodowe wiążą z informatyką lub gospodarką wodną i ochroną środowiska. Wybierając te kierunki podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe i poszerzają swoją obecną wiedzę, ale najczęściej po prostu chcą się przekwalifikować – zwłaszcza na Technologiach Informatycznych.

Studenci Gospodarki Wodnej w tym roku jedne z zajęć terenowych mieli na Zatoce Puckiej. Fot. *Marcin Maziarz
Studenci Gospodarki Wodnej w tym roku jedne z zajęć terenowych mieli na Zatoce Puckiej. Fot. *Marcin Maziarz

Na tym ostatnim kierunku tylko dwie osoby zdawały maturę w roku 2019. Pozostali studenci to osoby pracujące, mające własne rodziny, które są już po innych studiach lub dotąd nie studiowały. Na Gospodarce Wodnej proporcje w ubiegłorocznej edycji wyglądają nieco inaczej – 60 procent studentów to osoby świeżo po maturze.

Studenci Studiów po Szesnastej są chwaleni za aktywność i determinację w zdobywaniu wiedzy. – Wiedzą czego chcą, dlaczego zdecydowali się na studia. Wydaje mi się, że to kwestia doświadczenia życiowego – mówi dyrektor NI UAM w Pile. – Dla nas Studia po 16-tej okazały się wymagające organizacyjnie – szczególnie w zakresie zajęć terenowych. Nie ukrywam, że nad tym musimy jeszcze popracować, bo zgranie terminów tylu pracujących osób wymaga czasem sporej gimnastyki. Sprawdzamy w tym zakresie różne rozwiązania.

Jedną z innowacji, które Nadnotecki Instytut UAM włączył do projektu Studiów po Szesnastej, był tutoring. – Prowadziliśmy przede wszystkim tutoring grupowy – mówi dr Paweł Owsianny. – Tutoring indywidualny był dostępny dla chętnych. Widzimy świetne efekty. W grupie osób tutorowanych widać zdecydowanie większy rozwój osobisty i nie było ani jednego przypadku rezygnacji ze studiów. Właśnie po to wprowadziliśmy to rozwiązanie – chcemy wspierać w rozwiązywaniu problemów związanych ze studiowaniem, z godzeniem ze studiami codziennego życia, zanim te problemy rozwiną się na tyle, że student stwierdzi, że jedynym rozwiązaniem będzie rezygnacja. Na pewno będziemy elementy tutoringu wzmacniać.

Nadnotecki Instytut UAM w Pile. Fot. Marcin Maziarz
Nadnotecki Instytut UAM w Pile. Fot. Marcin Maziarz

Jak będą wyglądać studia 2020/2021?

Pandemia koronawirusa wymusiła wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie przekazywania wiedzy. Wiadomo już, że niektóre zmiany zostaną ze studentami na stałe – szczególnie te związane z udziałem kształcenia w trybie zdalnym. – W roku akademickim 2020/2021 zajęcia na naszym Uniwersytecie będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – tłumaczy dr Paweł Owsianny. – Wśród nich znajdą się infrastruktura i oprogramowanie zapewniające synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami i osobami prowadzącymi zajęcia. Mamy studia praktyczne, dlatego chcemy, by zajęcia które ze względu na etap kształcenia oraz na specyfikę przedmiotu – w szczególności zajęcia związane z dostępem do infrastruktury laboratoryjnej oraz zajęcia terenowe – odbywały się w siedzibie uczelni w części lub w całości, albo w terenie.

Studia w Nadnoteckim Instytucie UAM w Pile są bezpłatne – zarówno w trybie dziennym, jak i „po 16-tej”.

Co wybrać?

Nadnotecki Instytut UAM w Pile w roku akademickim 2020/2021 proponuje dwa kierunki studiów pierwszego stopnia: Gospodarkę Wodną i Technologie Informatyczne. Obydwa są dostępne zarówno w trybie tradycyjnych studiów dziennych, jak i w trybie „Studiów po 16-tej”. Bezpłatne studia dzienne w trybie popołudniowym zostały zorganizowane z myślą o osobach pracujących, które założyły już rodziny i im poświęcają czas w pierwszej kolejności, ale są zdecydowane zmienić swoje życie zawodowe. Zajęcia odbywające się przez trzy lub cztery dni w tygodniu od 16.00 do 19.15, a także w jedną lub dwie soboty w miesiącu, pozwalają pogodzić studia – tak naprawdę dzienne – z codziennością. – Nie obiecujemy, że będzie łatwo – mówi dyrektor Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile. – Ale robimy wszystko, żeby wspierać naszych studentów. Mówimy im: „dasz radę, my jesteśmy po to, by ci pomóc!”. Zależy nam na tym, żeby zmieniać życie zawodowe ludzi, dawać wędkę, a nawet kilka.

Studenci Gospodarki Wodnej i dyrektor Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile dr Paweł Owsianny w czasie zajęć terenowych na Zatoce Puckiej. Fot. Hubert Czapula
Studenci Gospodarki Wodnej i dyrektor Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile dr Paweł Owsianny w czasie zajęć terenowych na Zatoce Puckiej. Fot. Hubert Czapula

Oczywiście „Studia po 16-tej” nie są zamknięte dla osób, które właśnie zdały maturę i nie mają jeszcze zawodowych ani rodzinnych zobowiązań. Co więcej: taka organizacja studiów „świeżym” maturzystom może pomóc w znalezieniu i rozpoczęciu pierwszej pracy.

Jak zostać studentem?

Zostało niewiele czasu. Rekrutacja trwa do 5 października 2020 r. Do tego dnia należy zarejestrować się w systemie rekrutacyjnym i wnieść opłatę (85 zł). Czas na dostarczenie dokumentów (skanów) potrwa od 6 do 9 października. Wszystkie szczegóły, a także linki niezbędne do zarejestrowania się znajdziecie w serwisie internetowym Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile: pila.amu.edu.pl.

Artykuł przygotowany we współpracy z partnerem:

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Nadnotecki Instytut UAM w Pile
ul. Kołobrzeska 15
64-920 Piła
pila.amu.edu.pl
https://www.facebook.com/pilauam/