Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta

Szkolenie dotyczące nowych obowiązków dla branży gastronomicznej odbędzie się 4 marca 2024 roku w budynku Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile. Fot. Envato
Szkolenie dotyczące nowych obowiązków dla branży gastronomicznej odbędzie się 4 marca 2024 roku w budynku Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile. Fot. Envato
BiznesPod patronatem M67

Dyrektywa SUP i opłaty za jednorazowy plastik – szkolenie na temat nowych obowiązków dla gastronomii

Jak stosować dyrektywę SUP i jak naliczać opłaty za jednorazowe naczynia? Przedsiębiorcy z branży gastronomicznej mają sporo wątpliwości. AB-Eco chce je rozwiać w czasie jednodniowego szkolenia w Pile. Magazyn67.pl jest patronem wydarzenia.

Choć ustawa o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw weszła w życie prawie rok temu, przedsiębiorcy z branży gastronomicznej mają sporo wątpliwości i poszukują wiedzy na temat jej stosowania. – W ostatnich tygodniach odbieramy wiele telefonów od zdezorientowanych przedsiębiorców – mówi Anna Babij, prowadząca firmę AB-Eco, zajmującą się doradztwem w zakresie ochrony środowiska. – Od 1 stycznia branża gastronomiczna jest zobowiązana do pobierania od konsumentów opłat za jednorazowe kubki i pojemniki zawierające tworzywa sztuczne. Wątpliwości w kwestii stosowania ustawy jest wiele, dlatego organizujemy jednodniowe szkolenie dedykowane branży gastronomicznej.

Ustawa implementująca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko – zwana dyrektywą SUP (Single-use plastics) – obowiązuje od 24 maja 2023 roku. Jako pierwsi jej skutki odczuli producenci wyrobów jednorazowych z tworzyw sztucznych. Muszą umieszczać na opakowaniach specjalne oznaczenia, a także finansować koszty zagospodarowania odpadów tego samego rodzaju, jakie wprowadzają na rynek, a także kampanie edukacyjne.

Za sprawą tej samej ustawy nakrętki butelek z napojami zostały przymocowane tak, że trudno je oderwać. Kończy się zatem era zbierania nakrętek na cele charytatywne. Kolejna zmiana, to udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w składzie surowcowym butelek PET: w 2025 ma to być co najmniej 25%, a w 2030 – minimum 30%.

Ustawa zakazuje też wprowadzania do obrotu wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych (tzw. styropianowych), a także m.in. plastikowych patyczków higienicznych, sztućców, talerzy, słomek, mieszadełek do napojów czy patyczków mocowanych do balonów.

Szkolenie poprowadzi Anna Babij, prowadząca firmę AB-Eco, zajmującą się doradztwem w zakresie ochrony środowiska. Fot. Marcin Kelich
Szkolenie poprowadzi Anna Babij, prowadząca firmę AB-Eco, zajmującą się doradztwem w zakresie ochrony środowiska. Fot. Marcin Kelich

Co zmieniło się w gastronomii?

Terminem ważnym dla branży gastronomicznej był 1 stycznia 2024. – Zmiany dotyczą nie tylko punktów gastronomicznych – na przykład restauracji – oferujących dania na wynos w jednorazowych opakowaniach z tworzyw sztucznych – tłumaczy Anna Babij. – Ustawa niesie skutki także dla właścicieli food trucków, którzy korzystają z tego rodzaju opakowań, firm cateringowych dostarczających gotowe dania na przykład do biur oraz firm oferujących catering dietetyczny – popularne diety pudełkowe. Zmiany dotyczą także sklepów detalicznych i hurtowni, w których oferowana jest żywność i napoje pakowane na miejscu, a nawet operatorów urządzeń vendingowych – na przykład automatów z kawą i herbatą.

Ustawa nakłada na przedsiębiorcę obowiązek pobrania opłaty: 20 groszy + VAT za kubek i 25 groszy + VAT za pojemnik zawierający tworzywo sztuczne. Przedsiębiorca musi pobrane opłaty przekazać na rachunek prowadzony przez marszałka województwa. Przedsiębiorcy pobierający opłatę za pojemniki jednorazowe w działalności gastronomicznej muszą także zaktualizować swój wpis w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach – popularnej BDO.

Na opłatach i aktualizacji jednak nie koniec. 1 lipca tego roku przedsiębiorców z branży gastronomicznej czeka kolejna nowość: będą musieli zapewnić klientom możliwość wyboru opakowania alternatywnego.

Przedsiębiorcy, którzy nie pobierają odpad muszą liczyć się z karami, i to dość wysokimi. Inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć w tym przypadku karę w wysokości od 500 do nawet 20.000 złotych. Z kolei marszałkowie województw zyskują uprawnienia organów podatkowych w zakresie kontroli wysokości i prawidłowości pobieranych opłat.

Szkolenie, by rozwiać wątpliwości…

… których w zakresie stosowania ustawy w gastronomii jest nadal sporo, organizuje AB-Eco. Przedsiębiorcy będą mogli dowiedzieć się nie tylko o tym jak naliczać i pobierać opłaty, jak prawidłowo raportować i jak uniknąć kłopotów związanych z nowymi obowiązkami, ale także przypomną sobie i zaktualizują wiedzę o istniejących już od jakiegoś czasu obowiązkach związanych z opłatami produktowymi, ewidencją odpadów czy opłatami za korzystanie ze środowiska.

Szkolenie organizowane przez AB-Eco odbędzie się 4 marca 2024 r. w budynku Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile (ul. Kołobrzeska 15). Początek o godzinie 10.00. W programie: opłata konsumencka, ewidencja opakowań, rejestracja w BDO i sprawozdania. Będzie także okazja do zadania pytań w tematyce szkolenia. Na szkolenie można zapisać się a także dodatkowe informacje na jego temat uzyskać pod numerem 506 159 397 lub pod adresem kontakt@ab-eco.pl.

Magazyn67.pl jest patronem wydarzenia wspólnie z: Palarnią Kawy Craft Beans, Izbą Gospodarczą Północnej Wielkopolski oraz Nadnoteckim Instytutem UAM w Pile.