Ostatnie wpisy

Najnowsze komentarze

Archiwa

Kategorie

Meta

Panorama Jadwiżyna oglądana znad Mostów Królewskich. To południowa granica osiedla. Fot. KZ Nieruchomości
Panorama Jadwiżyna oglądana znad Mostów Królewskich. To południowa granica osiedla. Fot. KZ Nieruchomości
FotoNieruchomościPartnerzyPilskie Osiedla

Jadwiżyn: nie tylko największy plac budowy lat osiemdziesiątych

Choć to właśnie z nią najbardziej kojarzy się „osiedle królowej Jadwigi”. No i oczywiście z zajezdnią MZK, jedenastką, wojskiem i Tarczą, ale miejsc charakterystycznych jest tu znacznie więcej. Jaki jest Jadwiżyn dziś? O tym opowiadamy w kolejnym odcinku cyklu #PilskieOsiedla, realizowanego wspólnie z KZ Nieruchomości.

Połowa pilskich osiedli za nami. Było chętnie wybierane Zamoście i równie chętnie wybierane Górne. Były łączące stare i najnowsze Koszyce, i zdecydowanie jednorodzinne Podlasie. Pora na piąte osiedle w serii: Jadwiżyn dzisiejszym czterdziesto- i pięćdziesięciolatkom kojarzący się z wielką budową u schyłku PRLu.

Osiedle przy Królowej Jadwigi. Fot. KZ Nieruchomości
Osiedle przy Królowej Jadwigi. Fot. KZ Nieruchomości

Jadwiżyn w liczbach

Liczący około 4,5 tys. mieszkańców Jadwiżyn jest (pod względem liczby ludności) najmniejszym ze „średnich” osiedli w Pile. Najbardziej zbliżone pod tym względem są sąsiednie Koszyce (około 5,2 tys. mieszkańców). Za Jadwiżynem są już tylko dwa najmniejsze osiedla – Motylewo i Gładyszewo – które zamieszkuje poniżej tysiąca osób.

Aleja 500-Lecia Piły: po prawej Jadwiżyn, po lewej – Zamoście. Fot. Marcin Maziarz
Aleja 500-Lecia Piły: po prawej Jadwiżyn, po lewej – Zamoście. Fot. Marcin Maziarz

Granice Jadwiżyna określają: Aleja 500-lecia Piły i Mosty Królewskie na południu, Aleja Powstańców Wielkopolskich na wschodzie, na północy – granica miasta, a na zachodzie – Gwda.

Powierzchnia Jadwiżyna jest nieco większa niż najbardziej zaludnionych Śródmieścia i Zamościa. To 5,66 km2, co przekłada się na gęstość zaludnienia na poziomie około 800 osób na kilometr kwadratowy. To stosunkowo mało. Wystarczy jednak spojrzeć na mapę, by dostrzec, że działa tu podobna zasada, co w przypadku Górnego czy Podlasia: jakieś trzy czwarte (może nawet więcej) Jadwiżyna w jego granicach administracyjnych, stanowią lasy. Gęstość zaludnienia w części zabudowanej nie odbiega aż tak bardzo od średniej dla typowego osiedla mieszkaniowego (nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę dominację domów jednorodzinnych w południowo-zachodniej części Jadwiżyna).

Tereny przemysłowe przy Alei Powstańców Wielkopolskich. Fot. KZ Nieruchomości
Tereny przemysłowe przy Alei Powstańców Wielkopolskich. Fot. KZ Nieruchomości

Nazwa i trochę historii

Dzisiejszy Jadwiżyn przez długie lata był słabo zabudowaną częścią Piły. Tuż przed pierwszą wojną światową we wschodniej części dzisiejszego osiedla ulokowano lotnisko wraz z halą sterowcową. Dziś jedynym śladem po nim jest zabytkowy budynek poczty przy Alei Powstańców Wielkopolskich. Pierwsze domy w rejonie dzisiejszego Placu Jagiełły powstały w latach dwudziestych z inicjatywy Roberta Scharfa – właściciela tartaku. To on nadał osiedlu nazwę Elisenau – od imienia swojej żony (Elise). Po drugiej wojnie światowej polskie władze zmieniły nazwę na Jadwiżyn – na część królowej Jadwigi Andegaweńskiej, która miała nadać Pile prawa miejskie. „Miała”, bo stosowny dokument spłonął w wielkim pożarze miasta w roku 1834 – tak przynajmniej zapewniał sześć dekad później burmistrz Gustav Wolff, a sama teza o ustanowieniu Piły miastem przez królową Jadwigę bywa podawana w wątpliwość.

Osiedle przy ulicy Łącznej. Fot. Marcin Maziarz
Osiedle przy ulicy Łącznej. Fot. Marcin Maziarz

Wielka budowa

Szczyt rozwoju Jadwiżyna przypadł na lata osiemdziesiąte. W 1982 r. rozpoczęła się budowa budynków wielorodzinnych przy ulicy Łącznej, a dwa lata później – przy Królowej Jadwigi. W latach osiemdziesiątych na Jadwiżynie oddano do użytku około 700. mieszkań. W tym czasie był to największy plac budowy w mieście.

Ulica Łączna, „kamień na dzień dobry”. Fot. Marcin Maziarz
Ulica Łączna, „kamień na dzień dobry”. Fot. Marcin Maziarz

Niestety, nieco spóźnione w stosunku do budowy mieszkań, okazało się rozpoczęcie budowy Szkoły Podstawowej nr 11. Kamień węgielny wmurowano dopiero w październiku 1986 roku, zaś uczniowie rozpoczęli naukę we wrześniu 1989 roku. Przez kilka lat powszechnym widokiem w Pile były miejskie autobusy wypełnione uczniami z Jadwiżyna dojeżdżającymi do szkół nawet na Górnym. Do jedenastki jeszcze wrócimy…

Zajezdnia Miejskiego Zakładu Komunikacji to jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów na Jadwiżynie. Fot. Marcin Maziarz
Zajezdnia Miejskiego Zakładu Komunikacji to jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów na Jadwiżynie. Fot. Marcin Maziarz

Zajezdnia MZK

Zajezdnia to jedno z tych miejsc, które od dziesięcioleci kojarzą się z Jadwiżynem, a adres Łączna 4a zna co drugi mieszkaniec Piły. Po raz pierwszy autobusy wyjechały stąd na linie jesienią 1970 r. Dziś trudno to sobie wyobrazić, ale wtedy zajezdnia stała w szczerym polu, a przeprowadzka z ciasnego placu przy Kujawskiej 10 pozwoliła ówczesnemu Zakładowi Komunikacji Miejskiej (działającemu w ramach Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej) rozwinąć skrzydła. Znalazły się tutaj budynki dedykowane obsłudze miejskiego przewoźnika: biurowiec z dyspozytornią, budynki warsztatowe, stacja paliw oraz duży plac manewrowy.

Ponad pół wieku później użytkownikiem zajezdni jest Miejski Zakład Komunikacji – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. To tylko jeden znak czasów, bo choć adres jest nadal ten sam, to cały obiekt przeszedł modernizację, łącznie z nawierzchnią placu manewrowego. Zajezdnia jest dziś „domem” dla pięćdziesięciu autobusów, w tym pierwszych w historii Piły – elektrycznych. Za góra dwa lata powinny pojawić się tu pierwsze autobusy zasilane wodorem.

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, czyli PSZOK. Fot. Marcin Maziarz
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, czyli PSZOK. Fot. Marcin Maziarz

Altvater i PSZOK

Po sąsiedzku z MZK swoją bazę ma Altvater Piła. To kolejne przedsiębiorstwo komunalne kojarzone z Jadwiżynem. Codziennie wyrusza stąd kilkadziesiąt pojazdów dedykowanych utrzymaniu czystości – głównie śmieciarek. Znajduje się także sortownia odpadów opakowaniowych – oddana do użytku w 2003, była jedną z pierwszych takich instalacji w Wielkopolsce. Za płotem Altvatera został ulokowany Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. To tu mieszkańcy Piły mogą przywieźć odpady nienadające się do „codziennej” zbiórki.

Wojsko

Przesuwając się po mapie osiedla na północ, po drugiej stronie ulicy Fritsa Philipsa znajdziemy teren wojskowy. To skład materiałowy 1. Regionalnej Bazy Logistycznej w Wałczu – jeden z kilkunastu zlokalizowanych w północno-zachodniej Polsce. Został oddany do użytku w 2017 r. Jego budowa kosztowała prawie 115 mln zł. Wymiary głównego budynku to 111 na 198 metrów, oraz 14 metrów wysokości. Oznacza to, że pod dachem znajdują się ponad dwa hektary powierzchni. Wojsko przechowuje w nim – przynajmniej zgodnie z deklaracjami z czasu uruchomienia – żywność, odzież i części zamienne.

Silnik gazowy w Elektrociepłowni Koszyce znajdującej się na… Jadwiżynie. Fot. Marcin Maziarz
Silnik gazowy w Elektrociepłowni Koszyce znajdującej się na… Jadwiżynie. Fot. Marcin Maziarz

Elektrociepłownia… Koszyce

Jedna z czterech ciepłowni należących do Miejskiej Energetyki Cieplnej w Pile działa przy ulicy Śniadeckich na Jadwiżynie, a jej oficjalna nazwa to… „Koszyce”. To pierwsza w Pile elektrociepłownia kogeneracyjna. Wykorzystuje się w niej węgiel i gaz. Węgiel jest wykorzystywany wyłącznie w sezonie grzewczym – to z niego pochodzi energia ogrzewająca mieszkania i inne budynki w północnej części Piły. Przez cały rok – zarówno w sezonie grzewczym, jak i poza nim – wykorzystuje się tu także turbiny gazowe, produkujące zarówno energię elektryczną, jak i ogrzewające wodę – używając skrótu myślowego – płynącą przez cały rok w kranach (to nieco bardziej skomplikowany proces, a elektrociepłownia wcale nie ogrzewa bezpośrednio wody płynącej do kranów, ale to temat na osobny artykuł). Ciekawostka: kogeneracja w elektrociepłowni Koszyce pozwoliła zredukować emisję dwutlenku węgla aż o 60 tysięcy ton rocznie.

Budynki Centrum Strzelectwa Sportowego Tarcza. Fot. Marcin Maziarz
Budynki Centrum Strzelectwa Sportowego Tarcza. Fot. Marcin Maziarz

Tarcza

Ten obiekt dla wielu mieszkańców Piły dźwiga szczególny ładunek emocjonalny. Właściwie zespół obiektów, bo Tarcza to zarówno Centrum Strzelectwa Sportowego, jak i hotel z restauracją. I oczywiście wielka konstrukcja w kształcie tarczy strzeleckiej, witająca gości wjeżdżających na teren – jeden z symboli, które wpisały się w krajobraz miasta jak „Piła Wita” czy zegar przy Placu Zwycięstwa.

O ile restauracja i hotel działają nieprzerwanie, a niedawno – dzięki nowym dzierżawcom – zyskały nowe oblicze, o tyle centrum strzelectwa czeka nowa przyszłość. Na jego terenie ma powstać nowe osiedle mieszkaniowe, roboczo nazwane „Leśne”. Niska zabudowa wielorodzinna ma sprawić, że będzie to osiedle o kameralnym charakterze. Budynki strzelnicy mają służyć celom społecznym – takim jak przedszkole czy gabinety lekarskie – oraz usługom. W tej chwili trwają prace nad zmianą Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.

Szkoła Podstawowa nr 11 w Pile. Fot. Marcin Maziarz
Szkoła Podstawowa nr 11 w Pile. Fot. Marcin Maziarz

Największa podstawówka w mieście

1 września 1989 roku uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego w Województwie Pilskim odbyło się w nowowybudowanej Szkole Podstawowej nr 11. Oddanie do użytku podstawówki na Jadwiżynie sprawiło, że pasażerowie komunikacji miejskiej odetchnęli z ulgą, a młodzi mieszkańcy osiedla mogli wstawać o co najmniej pół godziny później.

Jedenastka do dziś jest największą szkołą podstawową w Pile – zarówno w kategoriach powierzchni użytkowej, jak i liczebności. Uczy się w niej około 900. uczniów (we wszystkich podstawówkach w Pile – publicznych i niepublicznych – jest ich około 6. tysięcy). Tu także znajduje się największa szkolna biblioteka w Pile – zgromadziła grubo ponad 40 tysięcy woluminów – mniej więcej co szóstą książkę znajdującą się w szkolnej bibliotece w mieście.

Miasteczko Ruchu Drogowego. Fot. Marcin Maziarz
Miasteczko Ruchu Drogowego. Fot. Marcin Maziarz

Miasteczko Ruchu Drogowego

To ważne i chyba trochę niedoceniane miejsce dla edukacji komunikacyjnej młodych pilan. Prawie 650 metrów bieżących ścieżek odzwierciedlających zarówno najczęściej spotykane, jak i typowe dla Piły (np. Rondo Jana Pawła II) układy skrzyżowań. Znajduje się bezpośrednio przy Szkole Podstawowej nr 11 – na samym dole, przy ulicy Dąbrowskiego.

Miasteczko jest czynne od kwietnia do października. W kwietniu i październiku można korzystać z niego od 10.00 do 18.00, a od maja do końca września – od 8.00 do 20.00. Nie trzeba nawet mieć własnego roweru – na miejscu można bezpłatnie wypożyczyć jednoślad w każdym rozmiarze. Można też skorzystać z instruktażu strażników miejskich, którzy opiekują się tym miejscem. Wyjaśnią i przeprowadzą przez zawiłości zgodnego z prawem ruchu drogowego.

Miasteczko jest dostępne zarówno dla grup zorganizowanych, jak i dla osób przychodzących tu indywidualnie. Wśród tych drugich szczególnie popularne robi się przed wakacjami, kiedy rodzice przyjeżdżają wspólnie z dziećmi, by uczyć i przypominać o zasadach ruchu drogowego przydatnych w czasie letnich wycieczek i wyjazdów. Taką postawę chwalimy i zachęcamy innych do korzystania z miasteczka. Z zajęć dydaktycznych prowadzonych przez strażników miejskich w ubiegłym roku skorzystało 900 osób. W 2019 – ostatnim niepandemicznym – było ich prawie 2.100.

Wieżowce przy Królowej Jadwigi. Fot. Marcin Maziarz
Wieżowce przy Królowej Jadwigi. Fot. Marcin Maziarz

Rynek nieruchomości

Jadwiżyn to mocny punkt na liście poszukujących mieszkania w Pile. – Nieduże, ale bardzo klimatyczne – tak charakteryzuje osiedle Marcin Zamojda z KZ Nieruchomości. – Poszukujący funkcjonalnych i przestronnych lokali w dobrze skomunikowanej lokalizacji znajdą tutaj coś dla siebie. Bliskość Gwdy sprawia, że jest to osiedle bardzo malownicze i wybierane przez ludzi ceniących spokojniejsze miejsca.

Osiedle przy Łącznej. Fot. KZ Nieruchomości
Osiedle przy Łącznej. Fot. KZ Nieruchomości

Przeważa tu budownictwo spółdzielcze z lat osiemdziesiątych. – Zarówno osiedla jak i same lokale projektowano wtedy już inaczej niż w latach siedemdziesiątych, kiedy powstawała zabudowa wielorodzinna choćby na Górnym czy Zamościu – mówi Magdalena Kittel-Zamojda, wspólniczka KZ Nieruchomości. – Skupione w rejonie ulic Łącznej i Królowej Jadwigi bloki są bardziej zwarte, ale położone w otoczeniu zieleni i z wieloma przestrzeniami, w których można spędzać czas z dziećmi. Mieszkania, które tu znajdziemy, mają stosunkowo większe metraże – w porównaniu z tymi budowanymi dekadę wcześniej. Można to ująć tak: to co w latach siedemdziesiątych było M3, w osiemdziesiątych stało się M2. To zaleta mieszkań z lat osiemdziesiątych.

„Zielone Tarasy” w osiedlu przy Śniadeckich. Fot. Marcin Maziarz
„Zielone Tarasy” w osiedlu przy Śniadeckich. Fot. Marcin Maziarz

I o ile zabudowa przy Królowej Jadwigi jest mocno zróżnicowana – od domów jednorodzinnych przez czteropiętrowe bloki, po wieżowce, o tyle znacznie bardziej jednorodne jest osiedle po drugiej stronie Alei Wyzwolenia. – To tak zwane „osiedle powojskowe” – tłumaczy Marcin Zamojda. – Kameralne, bo budynki mają tu cztery, trzy lub tylko dwa piętra. W dodatku położone są w pewnej odległości od ulicy Śniadeckich, za to w pobliżu rzeki. Atrakcyjność tego terenu docenił również jeden z największych pilskich deweloperów – Termopil-Bud – realizując bardzo atrakcyjne i cieszące się stałą popularnością Zielone Tarasy, a także swoją najnowszą inwestycję na końcu ulicy Śniadeckich, która została sprzedana w okamgnieniu.

Osiedlowa infrastruktura urozmaicająca spędzanie czasu wolnego z dziećmi na Jadwiżynie jest dobrze rozwinięta. Fot. Marcin Maziarz
Osiedlowa infrastruktura urozmaicająca spędzanie czasu wolnego z dziećmi na Jadwiżynie jest dobrze rozwinięta. Fot. Marcin Maziarz

Jadwiżynem nie zawiedzie się również nikt to szuka domu jednorodzinnego. – Znajdziemy tu sporo ciekawych i klimatycznych, jeszcze przedwojennych budynków jednorodzinnych – wyjaśnia Magdalena Kittel-Zamojda. – Jest też sporo wyjątkowo malowniczo położonych domów z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, ukrytych w głębi osiedla przy Królowej Jadwigi, ale nie tylko tam. Są też najnowsze domy na tak rzadko odwiedzanych uliczkach jak Małgorzaty oraz Luterańskiej. Niestety zarówno w przypadku domów jak i działek podaż na Jadwiżynie jest w zasadzie zerowa, a zainteresowanie naprawdę duże. Chodzi nie tylko bliskość rzeki, ale również tereny spacerowe, rekreacyjne, ścieżki rowerowe, orliki, Miasteczko Ruchu Drogowego, korty tenisowe i inne elementy, które sprawiają, że „po godzinach” można odpocząć – także z dziećmi – blisko domu.

Na osiedlu przy Śniadeckich. Fot. Marcin Maziarz
Oznaczenie bloku na osiedlu przy Śniadeckich. Dzieci, które nie umieją jeszcze czytać, na pewno zapamiętają „blok z wiewiórką”. Fot. Marcin Maziarz

Nieruchomości komercyjne znajdziemy wzdłuż Alei Powstańców Wielkopolskich czy ulicy Philipsa. Niestety, ich podaż na Jadwiżynie jest niewielka. Należy jednak pamiętać, że sporą część osiedla zajmuje wojsko.

Oferty sprzedaży i wynajmu nieruchomości na Jadwiżynie znajdziecie na stronie https://www.kznieruchomosci.pl/oferty/Piła/Jadwiżyn/.

Jadwiżyn jest dobrze skomunikowany z innymi częściami miasta. Fot. Marcin Maziarz
Jadwiżyn jest dobrze skomunikowany z innymi częściami miasta. Fot. Marcin Maziarz

Komunikacja

Jadwiżyn jest bardzo dobrze skomunikowany z innymi częściami miasta – nie tylko z powodu lokalizacji zajezdni MZK. Miejskie autobusy docierają bezpośrednio do najgęściej zamieszkanych części osiedla i docierają do prawie wszystkich osiedli (oprócz Gładyszewa).

Droga rowerowa wzdłuż ulicy Philipsa i Alei Wyzwolenia. Fot. Marcin Maziarz
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Philipsa i Alei Wyzwolenia. Fot. Marcin Maziarz

Do innych części miasta bez problemu dojedziemy także rowerem – południową granicę Jadwiżyna stanowi obwodnica śródmiejska, która w drogę rowerową została „wyposażona” już na prawie całej długości. Droga rowerowa biegnie także wzdłuż Alei Wyzwolenia i ulicy Fritza Philipsa, łączącymi Koszyce, Jadwiżyn i Zamoście. Ulice Philipsa i Podchorążych krzyżują się także z drogą rowerową wzdłuż Kossaka – dzięki temu łatwo dojedziemy na Podlasie.

Widok, który ukazuje się każdemu wjeżdżającemu na Jadwiżyn ulicą Philipsa. Fot. Marcin Maziarz
Widok, który ukazuje się każdemu wjeżdżającemu na Jadwiżyn ulicą Philipsa. Fot. Marcin Maziarz

Obwodnica śródmiejska zdecydowanie ułatwia także poruszanie się samochodem, choć dojazd do niej ulicą Śniadeckich w godzinach porannego szczytu bywa czasochłonny – zarówno na odcinku przy szkole, jak i przed skrzyżowaniem z Aleją 500-Lecia.

Przedszkole ukryte wewnątrz osiedla przy Królowej Jadwigi. Fot. Marcin Maziarz
Przedszkole ukryte wewnątrz osiedla przy Królowej Jadwigi. Fot. Marcin Maziarz

Infrastruktura

W kategorii „infrastruktura ułatwiająca codzienne życie” Jadwiżyn lokuje się zdecydowanie w czołówce pilskich osiedli. To zdecydowana zaleta osiedli, na których dominuje zabudowa wielorodzinna powstała przed rokiem 1990. Oprócz wspomnianej już szkoły podstawowej, znajdziemy tu duże przedszkole, osiedlową przychodnię, sklepy – zarówno osiedlowe, jak i Centrum Handlowe IBI z popularnym supermarketem Spar i sklepem z asortymentem przemysłowym holenderskiej sieci Action, który jesienią ubiegłego roku przebojem zdobył portfele pilan. Tuż przy granicy Jadwiżyna znajdują się także hipermarket Kaufland (choć to już Zamoście) i dyskont Netto (w granicach Podlasia), oraz aż trzy sieciowe stacje paliw: Orlen (Zamoście), Shell i BP (Podlasie). Na terenach zabudowy mieszkaniowej nie brakuje placów zabaw i przestrzeni, choć sama zabudowa – w porównaniu do zbudowanych dekadę wcześniej Górnego czy Zamościa – jest wyraźnie gęstsza.

Osiedle przy Królowej Jadwigi oferuje nieruchomości w każdym rozmiarze – od domów jednorodzinnych po wieżowce. Fot. Marcin Maziarz
Osiedle przy Królowej Jadwigi oferuje nieruchomości w każdym rozmiarze – od domów jednorodzinnych po wieżowce. Fot. Marcin Maziarz

Biznes i praca

Jadwiżyn to miejsce, w którym dobrze rozwijają się mniejsze biznesy – głównie usługowe. Trudno wyróżnić kilka szczególnie charakterystycznych dla tego osiedla branż, bo przekrój jest naprawdę szeroki – zarówno usługi i handel zaspokajające bieżące potrzeby mieszkańców, jak i na przykład serwis ekspresów do kawy, naukę języków obcych, studio nagrań czy handel częściami samochodowymi i motocyklowymi. Jedyną branżą, która występuje w nieco większym „zagęszczeniu”, jest serwis i usługi IT. Nieco większe nagromadzenie przedsiębiorstw występuje w rejonie ulicy Królowej Jadwigi, Łącznej i Śniadeckich.

Z drugiej strony Jadwiżyn to miejsce pracy wielu osób z całego miasta i spoza Piły – z uwagi na lokalizację wspomnianych już wcześniej dużych zakładów pracy (MEC, wojsko, MZK, Altvater, IBI, szkoła…).

Tereny nad Gwdą sprzyjają spędzaniu czasu wolnego w ciszy. Fot. Marcin Maziarz
Tereny nad Gwdą sprzyjają spędzaniu czasu wolnego w ciszy. Fot. Marcin Maziarz

Osiedle nad rzeką i wśród lasów

I to jest ogromny atut Jadwiżyna, rzadko zauważany w innych częściach miasta. Wystarczy pójść na spacer do końca ulicy Śniadeckich – za elektrociepłownią zaczyna się zupełnie inny świat. Fantastyczny las i dziki brzeg Gwdy to miejsca, które w ciągu minut pozwalają zmienić otoczenie. Cisza, zapach lasu, zupełnie inne powietrze tuż obok osiedla to coś, czego mogą Jadwiżynowi zazdrościć mieszkańcy np. Śródmieścia. Zresztą las to – jak już mogliście przeczytać – jakieś trzy czwarte powierzchni osiedla, którego granica administracyjna kończy się ponad dwa i pół kilometra od obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 10 i 11. Bo tak naprawdę Jadwiżyn kończy się tuż za… Jeziorem Okoniowym. I jak nie lubić tu mieszkać?

Panorama Jadwiżyna oglądana znad Mostów Królewskich. To południowa granica osiedla. Fot. KZ Nieruchomości
Panorama Jadwiżyna oglądana znad Mostów Królewskich. To południowa granica osiedla. Fot. KZ Nieruchomości

Sponsorem serii #PilskieOsiedla, z którym z nieskrywaną przyjemnością ją przygotowujemy (bo Piła to nasza wspólna pasja), jest:

KZ Nieruchomości

ul. Kilińskiego 8
64-920 Piła
tel. 884 089 777
www.facebook.com/KittelZamojda
www.kznieruchomosci.pl

Marcin Maziarz
Wydawca Magazynu67. Zakochany w regionie nad Gwdą i Notecią oraz w Pojezierzu Wałeckim. Ceniący i chętnie odwiedzający krainy nieco dalsze: Pojezierza: Drawskie i Szczecineckie, Kaszuby i wybrzeże Bałtyku ze szczególną atencją dla Półwyspu Helskiego i Zatoki Puckiej. Uzależniony od poszukiwania miejsc, w których jeszcze go nie było, od słuchania ludzi, którzy mają coś do powiedzenia i od spisywania historii, które mają sens. Do tej listy rodzina dodałaby jeszcze „weź, nie rób już tylu zdjęć”. Od czasu do czasu pokazuje się w TV Asta. Prywatnie tata dwóch synów i niemąż jednej nieżony.